2015. júl 29.

Árfeltüntetés a gyakorlatban

írta: Vállalkozó Képző
Árfeltüntetés a gyakorlatban

arfeltuntetes_a_gyakorlatban_blog.jpg

A vásárlók számára biztosítani kell a lehetőséget, hogy már a termékkiválasztás során informálódhassanak az eladásra kínált termékek, szolgáltatások fizetendő áráról, hiszen csak ennek ismeretében tud megalapozott döntést hozni a fogyasztó, sőt, a későbbi reklamációk is nagymértékben elkerülhetőek.

A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény pontosan meghatározza, hogy mely követelményeknek kell megfelelnie az árfeltüntetésnek.

A fogyasztókat:

  • írásban,
  • egyértelműen,
  • könnyen beazonosíthatóan,
  • tisztán olvasható módon és
  • a magyarországi törvényes fizetőeszközben kifejezve kell tájékoztatni.

A termék eladási ára

Nagyon fontos, hogy a termék eladási áraként, azt az árat kell feltüntetni, ami a vásárló által ténylegesen fizetendő, tehát tartalmaznia kell az általános forgalmi adót, és bizonyos esetekben az egyéb kötelező terheket. Amennyiben egy termék vagy szolgáltatás esetében egyidejűleg több eladási ár szerepel, akkor a kereskedő köteles a feltüntetett legalacsonyabb áron értékesíteni a fogyasztónak.

Két ár feltüntetése

Az eladási árat – kivéve az ömlesztett áruk, és a vendéglátás keretében értékesített termékeket – a termék csomagolásán, a termékhez egyéb módon rögzítve, vagy közvetlenül a termék mellett elhelyezett kiíráson, esetlegesen a fogyasztó számára könnyen megtalálható árjegyzéken kell feltüntetni.

Akciós ár feltüntetése

Az akciós termékek esetében nem elegendő, ha csak az eredeti eladási ár és a kedvezmény mértéke kerül feltüntetésre, hiszen a vásárlónak a döntése meghozatala pillanatában összegszerűen tudnia kell a ténylegesen fizetendő árat anélkül, hogy számolgatnia kellene, tehát kevés az a megfogalmazás, hogy például – 50%, vagy – 1000 Ft.

Helyes akciós ár feltüntetése

Az a vállalkozás, amely a meghirdetett akciós árnál drágábban értékesíti a termékét, szintén megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat. Ilyen megtévesztés például, mikor a termék ára nem lett a pénztárgépben aktualizálva, a termék akciós ártáblája már az akció megkezdése előtt kikerült, vagy ha az akciós ártábla az akció lejárata után is kint marad.

A törvény szankcionálja azokat az eseteket, ha az „ingyenes”, vagy hasonló megfogalmazással ellátott termék a végén mégsem lesz térítésmentes, mert valamilyen rejtett költséget felszámolnak a birtokbavétellel összefüggésben (házhozszállítási díj).

A „+50% ingyen” akció esetében megtévesztőnek minősül az a magatartás, ha az akciós terméket ajándékrész nélkül árusított termék árához képest drágábban kerül értékesítésre.

Megtévesztésre alkalmas akció feltüntetése

-30% kiírás csak akkor felel meg, ha fel van tüntetve a termékhez is a fizetendő ár. A polcon feltüntetett ár már a kedvezménnyel csökkentett fogyasztói ár, vagy a vásárló tájékoztatva van, hogy a feltüntetett ár már a kedvezményes ár.

Kínálat összehasonlítása ár szerint

Mivel a kínálat bőséges, ezért a fogyasztókat a lehető legjobban kell tájékoztatni, segíteni a kiválasztás során. Nagyon sok esetben észrevehetjük, hogy hasonló, már-már azonos tulajdonságú termékek közül kell a számunkra megfelelőt kiválasztani, ekkor a különböző kiszerelési mennyiségű termékek összehasonlításához segítséget nyújt az eladási ár mellett az egységár feltüntetése. Az egységáron a termék egy kilogrammjára, egy literjére vagy milliméterére, egy méterére, egy négyzetméterére vagy egy köbméterére vonatkozó árat értjük.

Az egységár feltüntetésének követelményei megegyeznek az eladási ár feltüntetésére vonatkozó szabályokkal. Az egységárat az áru értékesítésének a mértékegységben kell megadni. Az egységárat nem kell feltüntetni az 50 g, 50 ml vagy 5 cm alatti csomagolási egységnyi termékek esetében. Mentes az egységár feltüntetésétől a készletben, vagy egy csomagban értékesített, díszcsomagolással ellátott termék (ha a csomagolás is értéket képvisel), illetve az automatából értékesített termék. Olyan esetben, amikor a fogyasztó jelenlétében kimért termékről beszélünk, csak az egységár feltüntetése a kötelező.

Helyes árfeltüntetés 50 g alatti termék esetén

Az egységárról való tájékoztatási kötelezettség abban az esetben is kötelező érvényű, amikor homogén termékek kerülnek egy csomagba és azok egyesével nem haladják meg az 50 g, 50 ml vagy az 5 cm-t, de az összecsomagolás miatt már elérik vagy meghaladják azt (pl. 1 csomag vaníliás cukor: 5*15 g).

Ha nem homogén termékek kerülnek egy csomagba (pl. pizza, fűszersó és kechup), illetve ha az összecsomagolt termékek valamelyike ajándék (pl. ételízesítő és ajándék fakanál), akkor nem szükséges feltüntetni az egységárat.

Ettől eltér az az eset, amikor a termék és a hozzá kapcsolódó ajándék is homogén, mert ilyenkor az egységárat az ajándékrész hozzáadásával kell kiszámolni.

Bizonyos termékekre, termékcsoportokra speciális szabályok vonatkoznak, ilyen például a tojás, melynél a jogszabály előírja, hogy darabra vetített egységár (Ft/db) mellett a kilogrammra vetített legmagasabb egységárat is fel kell tüntetni – kivéve, ha a helyi piacon kerül értékesítésre a tojás olyan gazdaságból, amely legfeljebb 50 tojótyúkot tart. A kilogrammra vetített egységár meghatározásánál a jogszabályban rögzített tömegértékek nyújtanak segítséget.

A jogszabály olyan speciális tájékoztatási formát is előír, mint például a gépjármű-üzemanyagokra vonatkozóan az egységárat oly módon kell feltüntetni, hogy az az utakról is jól látható legyen. A vendéglátó egységeknek pedig kötelezően fel kell tüntetniük a kiszolgált ételek árát az üzlet bejáratán kívül.

Kis alapterületű üzletekben előfordulhat, hogy egyedi árjelzést használnak, ami azt jelenti, hogy az árat közvetlenül a termékre ragasztják, ezzel megkönnyítik a fogyasztók számára a termék árának beazonosíthatóságát, illetve elkerülhetők a technikai hibák, hiszen a pénztáros is ugyanazt az összeget üti a gépbe, amit a vásárló lát. Ugyanakkor a címke nem takarhat el fontos információt.

Helytelen árfeltüntetés: termék tömege 4*28g, de az egységár már darabban szerepel

A vonalkód

A vonalkódos rendszerből adódóan a termékek ára polccímke formájában kerül kihelyezésre, mely nem mindig helyes a folyamatos árváltozások miatt, ezen az elektronikus polccímke bevezetése segíthet, mely már Magyarországon is egyre több helyen megtalálható. Ez a rendszer képes egy gombnyomásra akár az összes árat frissíteni, elkerülve ezzel az emberi hibázás lehetőségét, ami több milliós bírsághoz is vezethet.

Elektronikus polccímke

Valótlan tájékoztatás a termék tömegére vonatkozóan

Megtévesztőnek minősül, ha a vevő a termék tömegére vonatkozóan valótlan tájékoztatást kap. Ilyen eset lehet az, amikor az eladó a termék tömegének meghatározásakor a csomagolóanyag tömegét is beleszámolják, ezáltal a fizetendő árként magasabb összeg kerül meghatározásra, vagy a mérésre használt eszköz beállítása pontatlan (nem hitelesített), esetlegesen manipulált súlyok használata.

 

-30_akcio_cimlap.png

Szólj hozzá