Hogyan alakítsuk ki a termékek (szolgáltatások) árait - 1. rész
Az ár kialakításának menete
A termék (szolgáltatás) és az ár elválaszthatatlan fogalmak. Az árakon keresztül realizálódik a vállalkozás árbevétele, illetve vevői oldalról a kínált termék iránti kereslet. Ezért fontos, hogy minden vállalkozás rendelkezzen megfelelő árpolitikával.
A jó árpolitika kialakítása és a helyes árak meghatározása amennyire könnyűnek tűnik, talán annyira nehéz. Sokan megérzés alapján határozzák meg termékeik árait, sokan pedig a konkurencia árazását veszik alapul, de vannak olyanok is, akik a költségeket és az elérni kívánt nyereséget veszik figyelembe ármeghatározásaik során.
Ugyanakkor, ha valaki tudományos megközelítés alapján szeretné árait kialakítani, annak az alábbi ábrát ajánlom figyelmébe:
A végső árak kialakításának menete az árcélok megválasztásával kezdődik. Ezeknek az árcéloknak mindenképp összhangban kell lenniük a vállalkozás általános céljaival. Kialakításuk során számos külső tényezőt figyelembe kell venni (ezek között is elsősorban a termék iránt megnyilvánuló kereslet jellegét és a versenytársak várható reagálását).
Az árak meghatározásával a vállalat saját jövedelmi szintjét akarja befolyásolni alapvető célja, azaz a profit elérése érdekében. Ugyanakkor emellett más célja is lehetnek egy vállalkozásnak. Ilyen például:
- A termelés és az ár stabilizálása.
- A hosszú távú profit maximalizálása.
- A rövid távú profit maximalizálása.
- A vásárlói hűség kialakítása.
- A versenytársak leküzdése.
Tehát látható, hogy egy vállalkozás termékeinek ármeghatározása igen összetett feladat, és nem biztos, hogy az a legjobb módszer, hogy a hasunkra ütünk és kitalálunk egy számunkra szimpatikus árat!